Μαρία Πλυτά: "Η ζωή είναι το πιο σημαντικό δώρο!"

2019-11-10

Ο μεγάλος Δημήτρης Χορν είχε πει «ηθοποιός σημαίνει φως», για εσάς ποια είναι η έννοια του ηθοποιού

Η έννοια του ηθοποιού για εμένα, συνδέεται με την ανθρώπινή του φύση. Οπότε, επεκτείνοντας πάνω στην φράση του Δημήτρη Χορν θα πω ότι όλοι οι άνθρωποι καλούνται να παίξουν πολλούς και εξαιρετικά σημαντικούς ρόλους κάθε στιγμή, αυτοσχεδιάζοντας, για χάρη του ύψιστου σκηνοθέτη που δεν είναι άλλος, παρά η ίδια η ζωή. Αυτό που κάνει τον ηθοποιό να ξεχωρίζει δεν είναι η παράσταση, αλλά η ύπαρξη του κόσμου, όχι ως παρατηρητή αλλά ως συμμέτοχου στην θεατρική διαδικασία. Κι αυτό είναι ένα υπέροχο γεγονός. Η μαγεία βρίσκεται στην συγκίνηση, με την έννοια του να φύγει κάποιος θεατής από την παράσταση, μετακινημένος έστω και κατ' ελάχιστον από την ψυχική κατάσταση με την οποία ήρθε στο θέατρο.

Πού σας βρίσκουμε αυτόν τον καιρό

Μας βρίσκετε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και την παράσταση «Έρωτος Ύβρις» που σκηνοθετεί ο Νίκος Τουλιάτος, δεξιοτέχνης αυτοσχεδιαστής μουσικός κρουστών με μεγάλη και αξιόλογη πορεία στη μουσική σκηνή της Ελλάδας και του εξωτερικού. Πρόκειται για μια παράσταση σε μετάφραση και επιμέλεια της Άννας Μωραϊτου που πραγματεύεται το ζήτημα της ύβρεως και βασίζεται σε 5 διάσημους μονολόγους της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Είναι μια συνάντηση στον Άδη, ένα τελετουργικό συμπόσιο, κατά την διάρκεια των οποίων ξετυλίγονται και δικάζονται τα πάθη των ηρώων, ένας αέναος κύκλος που αποκαλύπτει τα πιο αποτρόπαια πάθη και τα φέρνει στην ανθρώπινή τους διάσταση. Είναι μια ιδιαίτερα ατμοσφαιρική παράσταση, με ενδιαφέροντες φωτισμούς και κρουστά επί σκηνής από τον ίδιο τον Νίκο Τουλιάτο και τον επίσης ταλαντούχο SimoneMongelliκαι ένα καστ υπέροχων ηθοποιών.

Γιατί πιστεύετε ότι όλο και περισσότερος κόσμος επιλέγει τον χώρο μας υποκριτικής

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για μας οποίους μπορεί να θέλει κάποιος να εκτεθεί μέσα από την υποκριτική. Εξαρτάται από τον άνθρωπο και τη στόχευσή του. Θα μπορούσε να είναι από τον πιο επιφανειακό μέχρι και τον πιο ουσιαστικό. Το σίγουρο είναι ότι το θέατρο χρειάζεται αφοσίωση και εργασία και ο ηθοποιός πρέπει πρώτα να τα έχει βρει με τον εαυτό του, να ακούει, να αφουγκράζεται και να είναι ανοικτός στα άπειρα ενδεχόμενα της ύπαρξης. Άλλωστε είναι τόσα πολλά τα προσωπεία που χρησιμοποιεί ο σύγχρονος άνθρωπος για να ανταπεξέλθει στους ρυθμούς και τις απαιτήσεις της εποχής, ώστε να έχουμε φτάσει στο σημείο «υποκρινόμενοι» να είμαστε πιο αληθινοί.

Όταν σβήσουν τα φώτα και κοπάσουν τα χειροκροτήματα ποια συναισθήματα μένουν στα άτομα που εργάστηκαν για την παράσταση

Η παράσταση είναι μια καινούρια γέννα κάθε φορά. Κάθε φορά άλλη. Μα κάθε φορά κι εμείς είμαστε άλλοι. Εγώ λατρεύω αυτήν την αίσθηση του αδειάσματος μετά την παράσταση -που συνειδητοποιώ τι έγινε-, απολαμβάνω την πληρότητα που δίνει το συλλογικό αποτέλεσμα και η ομαδική δουλειά και παίρνω πολλή ενέργεια και δύναμη από την επαφή με τον θεατή.

Έχετε να μας διηγηθείτε μια περίεργη κατάσταση που ζήσατε πάνω στη σκηνή

Πάνω στη σκηνή εξελίσσεται μια ζωντανή διαδικασία. Συμβαίνουν απρόοπτα. Τα πιο ωραία κατ' εμέ είναι τα εκτός προγραμματισμού, εκεί που συμβαίνει να ξεχνιούνται λόγια ή δράσεις και να αυτοσχεδιάζουμε εκτός κειμένου ή να προσθέτουμε λόγια, κινήσεις, δράσεις προκαλώντας την ετοιμότητα των συμπαικτών. Αυτά είναι τα κοινά μυστικά των ηθοποιών που έχουν μοιραστεί την σκηνή και δυναμώνουν την σύνδεση και τη σχέση μεταξύ μας. Τα περισσότερα από αυτά είναι πολύ αστεία...

Εν καιρώ οικονομικής κρίσης πιστεύετε πως ο κόσμος συνεχίζει να επενδύει στο θέατρο σαν μέσο πολιτισμού και διασκέδασης

H ύπαρξη δεκάδων σκηνών στην Αθήνα και τις μεγάλες πόλεις και το ανέβασμα εκατοντάδων παραστάσεων κάθε θεατρική σεζόν, είναι γεγονός που από μόνο του αποδεικνύει πως το θέατρο, έχει κοινό και δη πολυπληθές. Νομίζω πως στα χρόνια της κοινωνικοοικονομικής κρίσης αυτό το φαινόμενο ισχυροποιήθηκε. Αυτό αποδεικνύει πως το θέατρο καλύπτει πρώτιστες ανάγκες ψυχαγωγίας. Άλλωστε το θέατρο από την γέννησή του είναι μια βαθιά ανθρωποκεντρική και θεραπευτική διαδικασία. Το τι επιλέγει καθένας να δει όμως, και τι εκλαμβάνει φεύγοντας, είναι ζητήματα προσωπικού γούστου.

Ποια είναι τα σχέδιά σας και ποιες οι επιθυμίες σας;

Τα σχέδιά μου αφορούν πάντα μια θεατρική σκηνή. Αγαπώ βαθιά το θέατρο και σε αυτό στοχεύω. Επιθυμώ να συμμετάσχω σε δουλειές που να ανταποκρίνονται και να καλλιεργούν την προσωπική μου αισθητική. Αγαπώ πολύ τις λέξεις κι έτσι επιθυμώ να δουλεύω με σκηνοθέτες που σέβονται και τιμούν τον λόγο (από τα βασικότερα στοιχεία του θεάτρου που τείνουμε στις μέρες μας να παραγνωρίζουμε προτάσσοντας τον νεολογισμό και τον εντυπωσιασμό). Με ενδιαφέρει να κάνω θέατρο που να μιλάει πρώτα στην δική μου ψυχή. Και η μεγαλύτερη ανταμοιβή μου είναι όταν αυτό καθρεφτίζεται στα μάτια του θεατή. 

Κλείνοντας ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε στους αναγνώστες μας

Θα πρότεινα στους αναγνώστες του duende-artνα βάζουν όλη τους την τέχνη στην καθημερινότητά τους. Γιατί εκεί βρίσκεται το σκίρτημα της ύπαρξης. Η ζωή είναι το πιο σημαντικό δώρο. 

© 2018 Duende-Η δύναμη της Τέχνης. Διατηρούνται όλα τα δικαιώματα.
Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε